Dead Dead Gang

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DEAD DEAD GANG

Maryline Pruvost : voice, Indian harmonium
Barbara Dang : piano
Gordon Pym : electronics
Peter Orins : drums

Dead Dead Gang came from the desire of drummer Peter Orins to write a piece inspired by Alan Moore’s 2016 novel Jerusalem.

A true world-story, disproportionate and monumental in size and time, this book is an experiment in itself: of the geographical space (we focus on a city, a specific place, examined from all points of view – macro and micro), of the temporal dimension (we go through more than 2000 years of history that are superimposed and entangled), and finally of this space-time relationship that ends up transforming the city into the sum of all the cities it has been since its foundation, and that does not forget all the human stories that compose it.

The name of the project comes from the gang of ghost children that we follow in the novel, a group that crosses the layers of time of the city.
A literal transcription of the work into music is obviously not possible, nor even desirable. However, the book itself is rich in sound universes and in diversity of languages and poetic influences, and the presence of superimposed times, images and ghostly presences never ceased to fascinate the drummer, who thus imagined a musical construction where texts, playing instructions and temporal and geographical superimpositions directly from the novel are mixed.
Open writing, inspired by minimalism but also by the numerous sacred or popular musical references of the book, where melodic writing, textual basis of various instructions, harmony and rhythm are mixed, the whole with a great freedom of interpretation highlighted by the personalities of each musician. The music, ethereal and stretched, cultivates the sound and formal ambiguity: songs, noises, strange and ghostly harmonies, dissolution or exacerbation of rhythm and silence, slowness and obsession.


Dead Dead Gang est né de l’envie du batteur Peter Orins d’écrire une pièce inspirée du roman Jérusalem d’Alan Moore, paru en 2016.

Véritable récit-monde, démesuré et monumental, par la taille et le temps, ce livre est une expérience en lui-même : de l’espace géographique (on se concentre sur une ville, un endroit précis, examiné sous tous les points de vue – macro et micro), de la dimension temporelle (on traverse plus de 2000 ans d’histoire qui se superposent et s’enchevêtrent), et finalement de ce rapport espace-temps qui finit par transformer la ville en la somme de toutes les villes qu’elle a été depuis sa fondation, et qui n’oublie pas toutes les histoires humaines qui la composent.

Le nom du projet vient du gang des Enfantômes que l’on suit dans le roman, groupe d’enfant-fantômes qui traversent les couches de temps de la ville.
Une transcription littérale de l’oeuvre en musique n’est évidemment pas possible, ni même souhaitable. Cependant, le livre en lui-même est riche en univers sonores et en diversité de langages et d’influences poétiques, et la présence de temps superposés, d’images et présences fantomatiques n’a eu de cesse de fasciner le batteur, qui a ainsi imaginé une construction musicale où se mêlent textes, consignes de jeu et superpositions temporelles et géographiques directement issus du roman.
Ecriture ouverte donc, inspirée du minimalisme mais aussi des nombreuses références musicales sacrées ou populaires du livre, où se mêlent écriture mélodique, base textuelle de diverses consignes, harmonie et rythme, le tout avec une très grande liberté d’interprétation mis en valeur par les personnalités de chaque musicien. La musique, éthérée et étirée, cultive l’ambiguïté sonore et formelle : chansons, bruits, harmonies étranges et fantomatiques, dissolution ou exacerbation du rythme et du silence, lenteur et obsession.


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Muzzix